dinsdag 26 maart 2024

Elke dag een heilige dag

Op een paar uitzonderingen na publiceer ik mijn blogs altijd op een dinsdag. Ik ontwikkel mijn inspiratie meestal in het weekend. Maar bloggen is niet alleen inspiratie. Het harde werk (het schrijven van de tekst en het vinden van een geschikte foto) doe ik meestal op maandagavond, wanneer de werkweek me nog niet helemaal heeft uitgeput. Het werk kan weliswaar tot relatief laat in de avond gedaan worden, maar toch is het een slecht idee om na het schrijven meteen de <publiceren> knop in te drukken. Je hebt bedenktijd nodig over de inhoud, de structuur en de stijl. Je moet de raad van Franciscus van Sales volgen. Je hebt daarom dinsdagavond nodig om de tekst te controleren en te verfijnen, kwetsende of overbodige zinnen te schrappen en de spelling te controleren. Dinsdagavond heb je nog net voldoende energie over om de blog volledig naar je zin af te werken.

Er is nog een reden. Bloggen is de dag vieren. De christelijke kalender biedt niet alleen de vreugde van de feestdagen, maar ook de naamdagen en diverse andere speciale herdenkingen. Maar dinsdagen zijn een beetje eigenaardig. Er is een Paasmaandag, een Aswoensdag, een Witte Donderdag, een Goede Vrijdag en een Stille Zaterdag. Hoewel deze dag van de goede week Heilige Dinsdag kan worden genoemd, is dinsdag de enige weekdag die geen enkele specifieke functie in de christelijke kalender heeft. Met uitzondering van carnaval - Mardi Gras misschien. Het is daarom een ideale dag om de heiligheid van de grijze, onbelangrijke dagen te demonstreren en de eentonigheid van de lopende week te doorbreken. Weer zo'n paradox. Een goed afgewerkte dinsdag doet me geloven dat mijn week niet voor niets is geweest.

Ik verwijs ook naar mijn Trilogie van de Goedheid.

Foto: "Meester Jan", klokkenluider van de Sint-Pieterskerk te Leuven, met dank aan Philippe Moury

Geen opmerkingen:

Een reactie posten