vrijdag 25 maart 2016
Goede Vrijdag
Mijn zoontje Frederik vroeg me onlangs (vòòr de gebeurtenissen van deze week): "Papa, waarom noemen ze Goede Vrijdag goede vrijdag?". Het is een klassieke kindervraag, in feite de junior versie van de vraag naar de zin van het lijden. Ik had ze op school perfect leren beantwoorden. Maar nu voelde ik pas twijfel.
Er is immers helemaal niets goeds aan deze vrijdag! De traditionele interpretatie is ofwel dat Jezus zo goed was zichzelf te geven aan het kruis ofwel dat God zo goed was zijn Zoon te geven voor de verlossing van de mensheid. Geen van beide interpretaties houdt steek.
Was Jezus goed op Goede Vrijdag? Neen, Hij was de gevangene geworden van de stad waarin Hij geloofd had. Misschien was Hij die dag wel dapper in het lijden, of consequent, maar veel greep op de gebeurtenissen had Hij niet meer. Misschien hadden we de dag ook Dappere Vrijdag kunnen noemen, of Consequente Vrijdag, of beter nog: Machteloze Vrijdag.
En heeft Jezus zichzelf wel geofferd? Als dat waar was, hoefde het verhaal geen verraad te bevatten. Zijn vijanden hebben het nodige gedaan. Het scenario voor Goede Vrijdag was geen goddelijk plan, want dat zou ieder geloof in de bedenker onmogelijk maken. Het werd door mensen geschreven. Sterker nog, het werd snel en onhandig geïmproviseerd met wat hoogmoed en lafheid als leidmotief.
Dat het verhaal daarna opgeraapt werd, is natuurlijk niet toevallig. Onze Kerk werd gebouwd op de spijt over deze mislukte vrijdag. Het goede van Goede Vrijdag zit misschien in onszelf. Deze vrijdag is alleen maar goed omdat we er na 2000 jaar nog niet helemaal mee verzoend zijn. En ook wel omdat we beseffen dat er nog veel onschuldig bloed vergoten wordt, dicht bij ons en ver van ons. Onze verontwaardiging en onze opstandigheid mogen nooit helemaal verdwijnen, anders worden we zoals de slechte leiders in dit verhaal.
Er is toch nog iets goeds aan Goede Vrijdag en dat is de muziek van de Matheüspassie. "Erbarme dich" hoorden we al enkele malen op TV. Bach laat ons ieder jaar een zoute traan plengen. Bach heeft met de troost van de kunst - de kunst van de troost de wereld een haartje beter gemaakt. Het is ook onze manier om deze vrijdag weer goed te maken. Want als Goede Vrijdag verdwijnt, dan wordt het grijze vrijdag en zo hebben we er al genoeg.
Ik verwijs naar mijn blog Palmzondag, met op het einde een belangrijke bedenking bij de 'echtheid' van de verhalen in de Bijbel.
Foto: Zvonimir Atletic / Shutterstock.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten