Maar ieder sterk
verhaal heeft een held en een antiheld nodig. De farizeeën kregen in het Nieuwe
Testament de rol van antiheld toebedeeld. De oorzaak lag bij hun
eigen-gerechtigheid (self-righteousness). Eigengerechtigheid volgt uit een gevoel van
morele superioriteit. Het is de overtuiging dat het eigen geloof en de eigen
daden deugdelijker zijn dan die van de gemiddelde persoon. Daardoor lagen de
farizeeën op ramkoers met Jezus. Eigengerechtige personen zijn vaak
onverdraagzaam tegenover de meningen en gedragingen van anderen. Waar hebben we
dit nog gehoord? Lijden we niet allemaal aan eigengerechtigheid? Zijn wij niet
allemaal farizeeën?
De Amerikaanse
professor sociaal werk Brené Brown vertelde in een podcast het verhaal van een bekering die zij doormaakte
na een diepe inzinking. Iedereen heeft wel het gevoel dat die in zijn dagelijks
streven door enkele medemensen of types van medemensen voortdurend gedwarsboomd
wordt. Het zijn mensen die oorzaak zijn van veel ergernis; ze halen het
bloed van onder je nagels. Zelf gebruikt zij voor die mensen de treffende benaming
“sewer rats”, dat zijn rioolratten. We hebben allemaal onze eigen rioolratten en we
hebben allemaal de neiging onze rioolratten negatieve bedoelingen toe te
dichten. Maar meestal streven onze rioolratten gewoon naar het goede voor
zichzelf en een zeldzame keer proberen ze zelfs het goede voor ons te doen.
Brené Brown
vertelt wat het gigantische voordeel is om jouw rioolratten ondanks alles de
beste bedoelingen toe te schrijven. Ten eerste wordt alles veel begrijpelijker
in je chaotisch leven. Ten tweede maak je je minder boos en maak je minder
brokken. Je wordt zelf geen rioolrat. Je verbruikt minder energie en je bent
gelukkiger omdat je in de veronderstelling leeft dat jouw medemensen uiteindelijk
positieve bedoelingen met je hebben. Het laat je toe om grootmoedig te leven (“living
big”), ook al moet je soms je grenzen afbakenen. Moeten wij ons niet afvragen
wie onze rioolratten zijn? En moeten we onszelf niet overtuigen van hun goede
bedoelingen?
Misschien waren de farizeeën wel de rioolratten van Jezus. Dat ze tot het establishment behoorden, speelde misschien een rol om er antihelden van te maken in het Nieuwe Testament. Maar Jezus leefde steeds in de veronderstelling dat de meeste mensen deugen. Het was precies op de talrijke ogenblikken dat de farizeeën dit algemeen principe betwistten aan de hand van een concrete zondaar (blinde) of zondares (vrouw met kruikje olie), dat zij van Hem een confronterend antwoord kregen. Toch vraagt Hij ook aan ons niet te oordelen om niet geoordeeld te worden, niet over zijn farizeeën en niet over onze rioolratten.
Deze blog is het derde deel van mijn trilogie over de goedheid, neergeschreven jaarlijkse bedenkingen bij de veertigdagentijd. Deze blog vormt één geheel met mijn blog “ Kan je té goed zijn?” en met “Troost voor perfectionisten”.
Trilogie over de goedheid
30/3/2021
|
|
29/3/2022
|
|
28/3/2023
|
Foto: Dirk Bouts,
Jezus bij Simon de farizeeër, Berlijn Gemäldegalerie. Dit is een vrije
licentie, zoals in de definitie van Vrije Culturele Werken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten