dinsdag 21 februari 2023

Overwin de Oppervlakkigheid

Het zou een goed voornemen kunnen zijn voor de vasten die morgen begint. Het is een beetje jammer dat ik mijn eerst bedachte titel niet kan gebruiken: ‘Overkom de oppervlakkigheid’. Het Engelse woord ‘to overcome’ heeft immers exact de betekenis die ik zocht: ergens over geraken zonder erin te vervallen, er niet in verstrikt geraken. Maar de Nederlandse betekenis van overkomen is eerder (de oppervlakkigheid) ondergaan of aan jou laten gebeuren en dat is natuurlijk niet wat ik wil zeggen.

Dat is al een eerste opgave. Laten we de oppervlakkigheid overwinnen door wat meer aandacht te schenken aan de betekenis van de woorden. Wij leven in een tijd van grote oppervlakkigheid. We zijn hyperactief op alle fora maar weten nog weinig zinvols te vertellen. Wij zijn vaak oppervlakkig en weinig doortastend in de uitvoering van ons werk. We reageren snel op alles maar controleren niet of ons werk wel voldoet aan de echte noden van onze collega's. We zijn ook oppervlakkig en vluchtig in onze levensstijl, in de aandacht voor medemensen en zelfs in de vriendschap.

Het probleem is dat we te veel willen. We laten ons opzwepen in de rat race, in de versnelling van het levenstempo, in de strijd om erkenning. Maar onze vluchtigheid en onze oppervlakkigheid is uiteindelijk een verlies voor iedereen: voor onszelf, voor onze medemens en voor de maatschappij. Kan het zijn dat oppervlakkigheid ook aan de basis ligt van de verzwakking van onze economie? Maar laten we beginnen met wat meer diepgang in onze spirituele zelfzorg en in onze omgang met de medemens.

Ik verwijs naar mijn blog Zie de mens.

Meer van Tiberias afbeelding van Shlomaster via Pixabay

Geen opmerkingen:

Een reactie posten