dinsdag 29 maart 2022

Kan je té goed zijn?

Kan je  goed zijn? En is dat wel een gezonde vraag, want het zijn meestal geen aangename mensen die van zichzelf vinden dat zij té goed zijn of dat zij te goed geweest zijn? Het maakt alvast een groot verschil of je dit van jezelf zegt dan wel of anderen van jou zeggen dat je te goed bent. In de Bijbel wordt van niemand gezegd dat die werkelijk te goed is maar in de wereld hoor je regelmatig zeggen dat iemand te goed is. En meestal is dat geen compliment. Goedmoedigheid is geen deugd.

Het woord ‘te’ wijst op een gebrek aan matigheid en dat is misschien al een zonde. Te goed is dus niet zo goed. Je kan ook nooit voor iedereen te goed zijn Er is altijd iemand voor wie je slecht bent bijvoorbeeld gewoon omdat je in de weg loopt, of omdat je te veel verspilt. Te goed is niet goed.

Maar wat betekent het als anderen van jou zeggen dat je te goed bent? Die kritiek komt meestal van een persoon die jou nabij is. De kritiek slaat dan op het feit dat jij te goed bent voor mensen die in de ogen van de kritiekgever minder belangrijk zijn. In het verhaal van de Verloren Zoon vond de oudste zoon dat de vader te goed was voor de jongste zoon. Een gelijkaardig voorbeeld is dat je goed bent voor een arme bedelaar en jouw familie vindt daarom dat je te vrijgevig bent voor een vreemde. Moreel gezien is het perfect aanvaardbaar dat je meer goed doet voor wie jou nabij is en minder voor vreemden. Het zou zelfs immoreel aangevoeld worden als je je eigen familie en vrienden zou benadelen tegenover een onbekende. Maar wat als die onbekende in hogere nood is? En wie is jou nabij? Wie is onze naaste? Daarvoor moeten we te rade gaan bij het verhaal van de Barmhartige Samaritaan. Was de Barmhartige Samaritaan ook te goed? Het evangelie vermeldt niet hoe riskant zijn reddingsoperatie was en dat brengt ons naadloos bij het volgende punt.

Als mensen die van je houden, zeggen dat je te goed bent, kan dat ook wijzen op een bezorgdheid. Ten eerste is er de bezorgdheid dat het goed zijn te veel energie van je vergt en dat het je zal uitputten. Te goed zijn kan burn-out veroorzaken. Maar er is nog iets veel ergers. Goede mensen zijn een aantrekkelijk doelwit voor booswichten. Daar zijn twee redenen voor. Ten eerste is er de afgunst voor de sympathie die goede mensen opwekken. Ten tweede is er de wetenschap dat goede mensen veel vertrouwen hebben in hun medemensen en dat zij weinig vergeldingsdrang tonen. De booswicht zal dan gemakkelijk wegkomen met het kwaad dat die wil aanrichten. Goede mensen aanvallen is dus de weg van de geringste inspanning kiezen. Het is niet aangenaam leven als je helemaal niet gevreesd wordt. Het probleem is dan niet zozeer het te goed zijn, maar het te veel kwetsbaarheid etaleren. Goed zijn gaat echter niet zonder kwetsbaarheid prijs te geven en het vergt dus veel durf. Te goed zijn is waarschijnlijk roekeloos.

Dit is een van de meest heikele punten in het christendom. Ik raakte het al aan in mijn blog over christendom en zelfverloochening. Heeft Christus te veel kwetsbaarheid getoond aan de booswichten van zijn tijd? Heeft Hij de kwade krachten niet geprovoceerd? Door op een veulen  Jeruzalem binnen te rijden, maakte Hij van zichzelf een ideaal paaslam voor de op gang zijnde feestelijkheden. Als Pilatus zegt dat hij geen kwaad ziet in deze man, klinkt dat wrang, want het lijkt wel dat Hij een arme dwaas is. Hij kon inderdaad niet sterven zonder eeuwige smaad op zich te laden, ook nu nog. Bij alle grote misdaden zie je immers dat het slachtoffer een deel van de schuld krijgt, het is een gevolg van ons algemeen tekort aan mededogen. We zijn dus niet altijd te goed, we zijn soms ook te slecht en zeker te zwak. Gods genade moet dat allemaal oplossen.

Goed zijn zonder te goed te willen zijn is misschien dit: mededogen tonen voor de medemens in het nederige besef dat we soms op het mededogen van anderen aangewezen zijn en dat we daarop aanspraak mogen maken. Vorig jaar leerden we alvast van Sint-Jan-met-de-Ladder dat we steeds beter kunnen worden en dat is een hele troost voor perfectionisten.

2023: Deze blog was het tweede deel van mijn trilogie over de goedheid, neergeschreven jaarlijkse bedenkingen bij de veertigdagentijd.

Trilogie over de goedheid

30/3/2021
29/3/2022
28/3/2023

Foto: Rembrandt van Rijn – de terugkeer van de verloren zoon – Wikimedia Commons

Geen opmerkingen:

Een reactie posten