Op dit feest van Pasen kan één bewering niet worden ontkend. Het christendom is een geloof van paradoxen en absurditeiten. Ik beweer niet dat andere religies geen paradoxen en absurditeiten hebben, integendeel. Maar Jezus is werkelijk een persoon die de ongerijmdheden leek te belichamen, soms tot in het absurde. Ik geef hieronder enkele voorbeelden.
- Hij
is dood, maar is weer levend
- Wat verborgen bleef voor verstandigen, wordt aan kinderen geopenbaard
- De laatsten zullen de eersten zijn
- “Hij die heeft, hem zal nog gegeven worden, en zelfs in overvloed, maar wie niets heeft, hem zal nog ontnomen worden, zelfs wat hij nog bezit.” Zie het Matteuseffect
- Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen het land bezitten
- Zalig die niet zien, maar toch geloofd hebben
- Wie zich verheft, zal vernederd worden en wie zich vernedert, zal verheven worden
- Wie zijn leven verliest om mijnentwil, zal het redden
- Blinden zien en doven horen
- De steen die de bouwlieden afgekeurd hebben, is juist de hoeksteen geworden
Veel lezingen beginnen met iets voor de hand liggend, bijvoorbeeld: "Deze persoon is een zondaar". Na Jezus' tussenkomst, soms door middel van een metafoor of een gelijkenis, blijkt het voor de hand liggende niet zo voor de hand liggend te zijn en het tegendeel van het voor de hand liggende toch dichter bij de waarheid te liggen. Dit patroon komt veel voor in de evangeliën. Nu zou je kunnen beweren dat wijsheid vaak zo is. Confucius, Socrates en Seneca waren ook niet slecht in paradoxen. Dat is waarschijnlijk waar, maar het feit dat Jezus de moed heeft om tot de laatste momenten van zijn leven aan zijn paradoxen vast te houden, heeft waarschijnlijk een rol gespeeld in de 2000-jarige populariteit van zijn boodschappen.
Dit wil niet zeggen dat het
christendom alleen gaat over wijsheid, paradoxen en absurditeiten, en de
daarmee samenhangende populariteit van de boodschap. Het christendom is niet
bedoeld voor een kleine stam intellectuelen die geloven dat ze de scherpzinnige
subtiliteiten begrijpen. De kern van de zaak gaat veel dieper. Het gaat om de bescheidenheid
waarmee Jezus geloof, hoop en liefde bracht. We moeten Pasen niet vieren omdat
we zijn wijsheden leuk vinden. We vieren Pasen omdat deze controversiële
persoonlijkheid nog steeds bij ons is en omdat we zoveel van Hem houden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten