dinsdag 11 juli 2023

Zachtmoedig van hart


Wie wel eens een moeilijk moment beleeft, kan altijd troost vinden in deze heerlijke woorden van Jezus: “Komt allen tot mij die uitgeput zijt en onder lasten gebukt en ik zal u rust en verlichting schenken. Neemt mijn juk op uw schouders en leer van mij: Ik ben zachtmoedig en nederig van hart. En gij zult rust vinden voor uw zielen want mijn juk is zacht en mijn last is licht.”

"Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen het land bezitten.", horen we elk jaar met Allerheiligen. We verwachten het niet werkelijk, maar daarom is het ook een zaligspreking. Er bestaat ook een grondige verklaring. In onze blog "De -moeden en de -moedigheden" schreven we al dat de zachtmoedigheid de mooiste van alle moedigheden is. En ze gaat blijkbaar goed samen met de nederigheid, de mooiste van alle deugden. Nochtans is het in harde tijden doorgaans niet gebruikelijk en zeker niet cool om met zachtmoedigheid te koop te lopen. En dat Jezus in harde tijden leefde, bewijst zijn levensverhaal.

Eén van de belangrijkste historische heiligdommen van Nederland is de abdij van Egmond. Ze ligt in Noord-Holland tussen Alkmaar en Haarlem. In de tuin van de abdij vind je dit rustgevende heilig hartbeeld. Binnen vond ik ook een citaat uit de regel van (de vandaag gevierde) Benedictus: “Als je spreekt, doe dat dan zacht en gebruik niet te veel woorden”. Proberen we ook te doen in de Zwijger.

Foto: 2016 ©Wim Lahaye

Geen opmerkingen:

Een reactie posten