De Orde van den Prince
wijdde een heel nummer van het tijdschrift Noord & Zuid aan de vrijheid. Bij
de definitie van vrijheid zie je vaak dat er een onderscheid moet gemaakt
worden tussen datgene wat onze wil voorafgaat (intern) en datgene wat na de wil
komt, zeg maar de afstand tussen wil en daad, die soms door externe factoren beperkt
wordt. Over wat na onze wil komt, kunnen we kort zijn. Vrijheid ontstaat daar
waar er geen externe vrijheidsberoving is. We hebben de volgende vrijheden
nodig: vrijheid van meningsuiting, vrijheid van identiteit,
van taal, van godsdienst, van bewegen in de maatschappij. Wie begaan is met die
vrijheden, moet ze vooral veel gebruiken!
Wat voor onze wil
komt, zeg maar onze dromengenerator, dat ligt iets moeilijker en ik ben er zelfs
nog niet uit of dat nu zo belangrijk is voor onze vrijheid. In Ziel en Lichaam zagen we al dat de hedendaagse wetenschap de ziel
nogal miskent als een nuttig concept in haar bedrijvigheid. Wetenschappers
tonen zich vandaag nogal pessimistisch over die vrije wil of tenminste over een
vrije weg om te bepalen wat wij willen. Die is volgens hen gedetermineerd door
biochemische reacties in onze hersenen. Die Gedanken sind nicht frei. Ik noem
dat een calvinistische doctrine, gepredetermineerd door onze tijdsgeest. Alsof
biochemische reacties ook niet de resultante konden zijn van een hogere
gedachte in plaats van altijd de generator van die hogere gedachte te moeten
zijn. Wetenschappers lijken hier een abstractieniveau te laag te denken. Het
kan wel waar zijn dat die hogere gedachten slechts justificaties zijn van
handelingen die wij uitvoeren vanuit voor ons verborgen beweegredenen. Maar
misschien is onze tijdsgeest net te negatief over die beweegredenen. Natuurlijk
dienen die beweegredenen onze overleving. Maar is dat alles en kunnen ze ook
niet edel en vrij zijn? En is onze overleving ook geen edel doel? Ik zie niet
in waarom ethische beweegredenen onze wil niet mee zouden sturen. Alles wijst
erop dat dat wel zo is. Ik zie uiteindelijk niet goed in waarom de werking van
ons brein hier onze vrijheid beperkt.
Van de interne en
de externe vrijheidsrovers is er wel eentje bijzonder lastig: het
menselijk opzicht. Het lijkt een externe vrijheidsrover maar het is
geïnternaliseerd door onze opvoeding. Het menselijk opzicht creëert soms twijfel
of conflict in onze wil. Bevrijding is wegneming of verlossing van wat ons
onvrij maakt. De bevrijding van het menselijk opzicht kan ons dus zeer gelukkig
maken. Deze bevrijding vergt tegelijk een inspanning en een genade.
Ik verwijs ook
naar mijn blogs Vrijheid binnen de perken waar we de permissiviteit en de regelneverij
als grote vrijheidsrovers op de korrel namen. Verder ook Christus, koning van de vrijheid..
Foto: NYC 2015 ©Wim Lahaye
Geen opmerkingen:
Een reactie posten