dinsdag 8 augustus 2023

Het ontstaan van de tijd

Vandaag 8 augustus is de feestdag van Sint Dominicus, de patroonheilige van de sterrenkunde, een ideale dag om na te denken over het ontstaan van de tijd.

Dit boek van professor Thomas Hertog onthult de nieuwste bevindingen uit de theoretische natuurkunde en kosmologie. De auteur vat zijn laatste ontdekkingen samen met  Stephen Hawking waarvan Stephen de publicatie niet meer kon zien.

Het gebeurt dat ik een spannend boek niet kan neerleggen, maar het is de eerste keer dat mij dit overkomt met een non-fictieboek. Het boek onthult de geschiedenis van ons universum en onze tijd en het verhaal is zo fascinerend, niet alleen vanwege de bevindingen zelf, maar ook vanwege de manier waarop de onderzoekers daartoe zijn gekomen. Het hoofdstuk over holografie heb ik wel driemaal gelezen, en ik heb het gevoel dat er nog een vierde maal komt.

Ons bestaan, onze schepping en onze evolutie zijn en blijven als een drievuldigheid met elkaar verweven. De grote magie ervan zit misschien in de kwantummechanica, die we wel in wiskunde kunnen beschrijven, maar die onze menselijke intuïtie blijft tarten. Waar-nemen krijgt in de kwantummechanica een welhaast letterlijke betekenis. Wie waarneemt, dwingt de natuur stelling te nemen over een aantal nog onontplooide mogelijkheden. De 'ontplooide' mogelijkheden moeten in eenklank (resonantie) zijn met het bestaan van de waarnemer, het zijn eigen-waardes. Het lijkt erop dat ons universum en zijn ‘huidige’ natuurwetten niet in steen zijn gebeiteld, maar misschien in zachte qubits, waarvan de meting wordt beïnvloed door ons waarnemers, zelf dragers van ‘vrachtwagenladingen’ van qubits. Niet alle concepten zijn gemakkelijk toegankelijk, maar de auteur heeft als goede verteller een prachtige poging gedaan. Mensen die het hoogste niveau van wetenschappelijk onderzoek kunnen combineren met goede wetenschapspopularisatie vaardigheden verdienen onze grootste bewondering.

Ik verwijs  naar mijn Engelstalige blogs over wetenschap,  mijn Nederlandse blogs over wetenschap en naar Deus Absconditus (net zoals het Zijnswonder geen blog over wetenschap, maar eerder over onze traditie met betrekking tot onze schepping).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten