De eerste tendens is de regelneverij. De wetten van goed
management vereisen dat we over zowat alles controle uitoefenen. In een wereld
waar alles technisch mogelijk is, moeten alle uitwassen en alle risico’s
bestreden worden om onze twijfelachtige reputatie overeind te houden. In deze
tijd waarin één enkele tweet het werk van jaren kan kelderen, zijn reputatie en
imago de nieuwe afgoden. Ze kunnen ons tot de meest gekke bokken-sprongen
verleiden. Het resultaat is dat we allerlei nieuwe regeltjes uitvinden van zodra er
ergens iets zou kunnen mislopen. We veronderstellen onterecht dat niemand eigen verantwoordelijkheidszin heeft.
De tweede tendens is de permissiviteit. De permissiviteit
houdt in dat we niet als boeman geklasseerd willen worden (reputatie!) en
daarom worden de hoger gemaakte regels niet echt afgedwongen. Eerder schreef ik
al dat we van de studenten wel veel verwachten inzake performantie maar dat we
geen enkele eis meer durven stellen inzake attitude. We accepteren alle baldadig
gedrag met de drogreden dat we de flamboyance van de daders niet willen
beknotten met een traumatiserende straf. Zegt dat iets over de daders of over hun leermeesters? De permissiviteit maakt dat het een gouden tijdperk is voor
diegenen die de regels aan hun laars lappen. Diegenen die de regels wél
toepassen vanuit een eigen verantwoordelijkheidszin, blijven gefrustreerd achter.
Waarom is die permissiviteit nu de vijand van echte vrijheid? Omdat ze de
vrijheid slecht verdeelt tussen diegenen die de regels aan hun laars lappen en degenen die alles weer in orde moeten brengen
Hoger beschreven tendensen spelen zich niet alleen af in het
hoger onderwijs, maar in de ganse maatschappij. Maar in het hoger onderwijs
zijn ze bij uitstek nefast omdat we die hoger beschreven frustratie daar als
kiespijn kunnen missen. In een sfeer van frustratie is de verwerving van geavanceerde
kennis problematisch. Een goede educatie creëert daarom wel vrijheid, maar
houdt die vrijheid binnen de perken. Want permissiviteit is vrijheid buiten de
perken en die beknot de vrijheid van anderen.
Ik verwijs naar mijn blogs: “Onderwijs,
cultuur en deugdzaamheid” en “Druk op
kinderen”.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten