Wat zou in een canon van de Vlaamse geschiedenis opgenomen
kunnen worden? Ik ga me in deze blog beperken tot enkele wetenswaardigheden die ik om één of andere reden zelf het vermelden waard vind.
(1) Vandaag herdenken we Karel de Goede, de graaf van
Vlaanderen die op 2 maart 1127 vermoord werd in Brugge. Het is een merkwaardige
gebeurtenis waarover we relatief veel weten dank zij de gedetailleerde kroniek
van Galbert van Brugge. Een commando onder leiding van een gedesavoueerde
edelman drong binnen in de St.-Donaaskerk om de graaf met het slagzwaard om te
brengen. Dat was in die twaalfde eeuw een welhaast natuurlijke dood voor de heerser
of bisschop van dienst. De meest bekende van die commandomoorden was de moord op
Thomas Becket in Canterbury, vereeuwigd in het literair werk van T.S. Eliot.
Zeer merkwaardig is dat ook de vader van Karel de Goede, Knut IV van Denemarken, op
dezelfde manier was omgekomen in de kerk van Odense.
(2) De natuurlijke rijkdom van Vlaanderen bij de opkomst van
talrijke nabijgelegen steden aan rivieren. De huidige regio Vlaanderen kent een grote bloei en
ontwikkeling zoals later Noord-Italië. Maar het fijnmazig netwerk van talrijke
kleine steden creëert talrijke kleine elites die niet met elkaar praten tot
op de dag van vandaag. Het maakt dat er velen geroepen zijn om te besturen
en dat er zelden of nooit een akkoord bereikt wordt. De prille Nederlandse
republiek had dit probleem ook maar heeft haar vrijheid gebruikt om een sterke
debatcultuur op te bouwen. Vlaanderen daarentegen is in 2021 zoals
Noord-Italië nog altijd moeilijk bestuurbaar. Neem dit met een korrel zout;
het is een hoogst persoonlijke interpretatie van onze problemen.
(3) Blijde Inkomsten bestonden ook in andere landen maar in weinig
gebieden hadden ze zo’n krachtige politieke en culturele betekenis als in Vlaanderen.
(4) De godsdienstoorlogen, Oranje tegen Spanje, de Strijd om de Stroom. De val van Antwerpen in 1585, is misschien wel het ergste verlies dat
we in de geschiedenis van ons land gekend hebben. De scheiding
met Nederland is dan definitief. Ik schreef al dat ik van Antwerpen hield, niet
alleen omwille van de stad die ze is maar ook omwille van de stad die ze had
kunnen zijn. De stukgeslagen droom van Pieter Gillis is ook mijn stukgeslagen droom.
(5) In verband met de Strijd om de Stroom is de Keteloorlog
op 8 oktober 1784 een leuk weetje. Het was een mini oorlog die op een sisser
uitliep, maar het illustreert de onbeholpenheid van bezettende mogendheden als
Oostenrijk om ons in onze strijd te helpen.
(6) De Brabantse Omwenteling met Van der Noot en Vonck, een soort
‘omgekeerde’ Franse revolutie: het volk verzet zich tegen een keizer die met zijn
Verlichting te snel wil gaan. Het zegt iets over de negatieve Vlaamse
ingesteldheid tegenover de ‘nieuwe’ idealen van de Verlichting. Dat
‘rechts conservatisme’ zit diep ingebakken. Het heeft waarschijnlijk met onze
natuurlijke rijkdom te maken dat we wantrouwig zijn tegenover ideeën die onze
natuurlijke orde kunnen verstoren. Die Omwenteling is natuurlijk heel
belangrijk geweest in de totstandkoming van België.
Het is waarschijnlijk niet slim om recente
gebeurtenissen in de canon op te nemen, omdat ze te belangrijk lijken voor wie
dichtbij staat. Anderzijds willen we toch van de gelegenheid gebruik maken, taboes
aan een intellectueel debat te onderwerpen. Vlamingen zijn niet beter of slechter
dan andere volkeren. De meeste mensen deugen, maar er is niet altijd genoeg
voor iedereen. Soms gaan de sterken de zwakken onderdrukken en dan gebeuren
heel erge dingen.
- Het is juist dat we in Vlaanderen nog niet helemaal klaar zijn met de collaboratie. Er zijn al heldhaftige pogingen ondernomen om dat verleden te verwerken, bv. door Maurice De Wilde en door de broers VDB. Het is onrechtvaardig het Vlaams nationalisme te beschouwen als een product van de collaboratie. Er waren ook ‘witte’ Vlaams nationalisten, sommigen zaten in het verzet. Maar het blijft een moeilijke discussie, o.a. door de moeilijke koppeling met de hedendaagse politiek.
- Geschiedenis maakt geschiedenis. Als we vandaag naar het kolonialisme kijken, is het gemakkelijk om smalend te doen over onze kolonialen en missionarissen. Als we dan ook nog eens T-shirts van 0,5 Euro in de winkel kopen, steunen we slavenarbeid in Bangladesh en dan vraag ik me af waarom we ons beter zouden wanen dan de kolonialisten die we met de vinger wijzen. En als we vliegtuigtickets van vijf Euro kopen, kopen we eigenlijk milieurampen. Laten we dus tegelijk mild en zelfkritisch zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten