In dit boeiende essay geeft Mark Elchardus duiding bij de politieke spanningen van deze tijd. Onze maatschappij kent een regressie naar een behoefte aan grenzen na de hyperglobalisering die we vanaf de jaren ‘80 gekend hebben.
In onze ontspoorde,
hyper-individualistische maatschappij is ieder zelf de
maatstaf van de dingen. Het is meteen duidelijk dat dat nooit kan werken in
een groter geheel. Van daaruit ontstaat bij vele mensen een nieuwe behoefte aan
identiteit en aan gemeenschapsgevoel. Er mogen en moeten nu eenmaal maatstaven en
normen zijn die door iedereen gedragen worden.
Onze tijd heeft een selectief geheugen met betrekking tot het fascisme. Men keurt het wel af
maar men beseft te weinig in welke context van chaos, losbandigheid, machteloosheid
en ontreddering de roep naar het fascisme haar voedingsbodem gevonden heeft. De
auteur wijst op de zingevende kracht en de fascinatie die het fascisme
uitoefende op de grote massa van de mensen. De oorlogszuchtige uitingen van het
fascisme en het nazisme waren eigenlijk gevolgen van de mislukte pogingen om
voedsel autarkie te bereiken voor het eigen land. Dit gebrek aan historisch
inzicht verhindert een helder debat over hedendaagse vormen van volksnationalisme,
die daarom niet meteen van oorlogszucht moeten verdacht worden.
De auteur wijst
ook op dubbelzinnigheid in het gebruik van het woord ‘diversiteit’.
Verdraagzaamheid voor andere huidskleuren of seksuele geaardheden moet men
eerder klasseren als ‘triviale’ of evidente diversiteit terwijl de ware uitdaging
van de diversiteit precies ligt in het accepteren van een diversiteit van
opinies. Als zodanig moeten we vaststellen dat de verdraagzaamheid tegenover
bepaalde opinies (bv. tegen versoepeling abortus) volledig verdwenen is.
Dit boek deed me
inzien dat het ganse gepolariseerde
debat gedoemd is te mislukken als beide partijen niet bereid zijn hun
woorden genuanceerd te gebruiken. Woorden als islam, nationalisme, migratie,
diversiteit en identiteit kunnen allemaal in verschillende betekenissen
gebruikt worden, de ene positief de andere pejoratief. Zo is er een gematigde islam
en een fanatieke islam. Er is inclusief en exclusief nationalisme.
Er is legale en illegale migratie. Er is respectvolle diversiteit,
met echte inclusie, en zogenaamde ‘melting pot’ diversiteit, waar verschillen niet respecteerd maar verdoezeld worden. Er is respectvolle
identiteit
en identité
meurtrière. Het is de weigering van partijen om onderscheid te maken die elke
dialoog ondergraaft.
Ik verwijs ook naar mijn blog You are the enemy of what you ignore.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten