“De herinnering” aan vroeger tijden is echter belangrijk
omdat ze de Vlaming aanspoort sociaal bekommerd te blijven over wie nu nog niet als volwaardige burger erkend wordt. De Vlaming die zich herinnert dat
zijn voorvader als “sale Flamand” door het leven ging, zou vandaag bekommerd moeten
zijn over degene die nu de “vuilen Turk” genoemd wordt. Voor Ludo Abicht is het
duidelijk: “Wie de volle menselijkheid van de ander op basis van secundaire
criteria (huidskleur, religie, afkomst, geslacht) afwijst, verliest zijn eigen
menselijke waardigheid of doet haar tenminste geweld aan. Zeer terecht verzet
Abicht zich tegen de automatische associatie van ‘Vlaamsgezind’ of Vlaamse
Beweging met rechts. Hij stelt tegelijk dat de politiek van de
‘beroepsdemocraten’ (=de politiek correcte opiniemakers) om Vlaams met rechts
te associƫren, precies in de kaart speelt van de rechtse partij(en) die men meent te moeten bestrijden.
Dit essay werd 25 jaar geleden geschreven maar is nog zeer
actueel. We kunnen vandaag alleen maar
vaststellen dat de Vlaamse Beweging geƫvolueerd is van een emancipatie-beweging
naar een beweging die de verworvenheden van de ‘hardwerkende’ Vlaming
beschermt. Daar is op zich niets mis mee als men zelfkritisch blijft. Ten
eerste heeft onze ‘hardwerkendheid’ wel mythische proporties aangenomen,
terwijl andere naties beslist niet minder aan de slag zijn. Ten tweede moet de
bescherming van verworvenheden proportioneel blijven en rekening houden met wie
onze hulp nodig heeft. Maar de gepercipieerde ‘verrechtsing’ van de dragers van
de Vlaamse gedachte is geen typisch Vlaams fenomeen. Ook in andere
landen en naties bestaat een tendens naar ‘rechts’, zeg maar naar betere
vermogensbescherming en strengere ordehandhaving. Ik begrijp die behoefte wel maar
echte orde en veiligheid zal er alleen komen met sociale gerechtigheid, zoveel
is zeker. Ik geloof dat die sociale gerechtigheid er vandaag niet is.
Overtuigde Vlamingen zouden moeten beseffen dat zij de enige
hoop vormen op sociaal-economische vooruitgang van de gepercipieerde
‘tweederangsburgers’ van ons land. Waarom niet het roer omgooien, van de nood
een deugd maken, en volop kiezen voor de sociale ontwikkeling van onze
voorsteden? Dat moet beter kunnen dan met dansgroepjes in de stad. Ik klink
hier misschien paternalistisch, maar de hardwerkende elite van Vlaanderen moet
hierin betrokken worden want de sociaal zwaksten kunnen zichzelf niet met hun
haar uit het Brusselse moeras trekken. Het zou goed zijn voor onze economie, voor onze
veiligheid, voor de status van het Nederlands in Brussel en voor het Vlaams
imago in binnen– en buitenland.
Ik verwijs ook naar mijn blog over het Golem-effect.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten