Kerstmis is het feest van de kwetsbaarheid. En dat we
kwetsbaar zijn, hebben we dit jaar weer sterk kunnen vaststellen. Maar dat was
de voorbije jaren ook al het geval. Kerstmis 2016 drukt ons wel extra op de
feiten. Meer nog, Kerstmis 2016 stelt ons voor een fundamentele keuze: hoe gaan
we om met onze kwetsbaarheid? Er zijn immers twee wegen.
1.
De eerste weg is die van het cynisme. Centrale stelling in het cynisme is “Homo homini lupus” – de mens is een wolf
voor zijn medemens. Volgens het cynisme is de wereld slecht. Wij zijn
nochtans goed. We doen soms mee aan de warmste week en we betalen veel belastingen. De
rijken zijn allemaal zoals Scrooge en de armen zijn lui of misdadig. Voor de
cynicus is Kerstmis een farce. Het christendom heeft ons opgezadeld met een lachwekkend
verhaal van een joods meisje dat ongewenst zwanger raakte en sommige kwezels
zingen daar zeemzoete liedjes bij. Het christelijk idee dat je je vijand moet
beminnen is ronduit gevaarlijk. Wolf tegen Lam. Volgens de cynicus heeft het christendom
ons tot makke schapen gemaakt tegenover de wolf van een agressieve Islam. De
cynicus verdringt nochtans zijn eigen kwetsbaarheid.
2.
De tweede weg is die van de moed en de moedigheden. De weg van de moed ontkent niet
dat de wereld gevaarlijk is. Ook niet dat we ons tegen gevaar moeten
verdedigen. Maar de wereld is niet fundamenteel slecht. We zijn immers allemaal
kwetsbaar. Op de weg van de moed erkennen we de kwetsbaarheid in anderen en aanvaarden we de nadelige consequenties van
onze eigen kwetsbaarheid. Het
kerstverhaal suggereert dat Jozef en Maria de weg van de moed en de moedigheden
gekozen hebben. Kerstmis is dan geen farce met glühwein maar een kostbare
erfenis.
Wat de aanpak van terrorisme betreft, die is in beide
denkwegen dezelfde. We schakelen de daders kordaat uit. We zorgen voor de
slachtoffers. We troosten de nabestaanden. We proberen de handlangers op te
sporen en voor het gerecht te brengen, enzoverder. Er is echter één belangrijk
verschil en dat is onze interesse voor de terrorist zelf. Op de weg van het cynisme
is de terrorist geen aandacht waard; het is immers uitschot. We kunnen terecht zeggen dat de terrorist zelf de weg van het cynisme gekozen heeft, en volgens het wederkerigheidsprincipe verdient deze persoon ons cynisme als antwoord. Op de weg van de moed
stellen we ons vragen als we zijn dode lichaam vinden.
Wat heeft deze man bezield? Welke tragiek heeft zijn leven gekend dat hij dit
gedaan heeft? (Die vragen lijken misschien ondraaglijk voor de slachtoffers.) Maar op de weg van de moed is de wederkerigheid van ons cynisme niet het hoogste doel.
Ik verwijs ook naar kerstavond 2015.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten