Kijk door het raam. Er is veel te zien en meer dan u soms denkt.
Nieuwsgierigheid is aan herwaardering toe. Nieuwsgierigheid is een deugd. En zoals bij alle deugden bestaan er gezonde en ongezonde versies.
Een gezonde nieuwsgierigheid is een kapitale deugd voor onze jongeren, maar ze moet gestimuleerd worden door de ouderen. Door het overaanbod aan informatie is namelijk de zinvolle informatie (= de kennis) even onvindbaar geworden als dat vroeger het geval was door een gebrek aan informatie. Ik zie ook dat de meest begaafde geesten vaak de meest nieuwsgierige geesten zijn.
Een taak van ons onderwijs was vroeger om vlijtige en zorgzame jongeren te maken, daarna was het haar taak om vooral kritische jongeren te vormen. Het wordt nu tijd om nieuwsgierige jongeren te maken. Hoe doe je dat? Niet door jongeren te overspoelen met informatie, dat gebeurt vandaag vanzelf door het internet. Leerkrachten zullen meer en meer uitgedaagd worden om leergierigheid te bevorderen. Ze moeten dit doen door vooral de schoonheid van de schepping te laten zien (schepping hier in de culturele betekenis van zowel de natuurwetenschappelijke werkelijkheid als de kunstzinnige schepping). En om iets te tonen, moet je het eerst zelf zien. Daarom is ook de schoonheid aan een zekere herwaardering toe.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten