Het principe van rekeningrijden is eenvoudig. Een toestel in je wagen registreert op elk tijdstip de weg die je op dat ogenblik gebruikt. Op het einde van de maand krijg je de rekening. Heb je veel drukke wegen gebruikt tijdens de spitsuren, betaal je veel. Heb je dat niet gedaan, betaal je weinig. Rekeningrijden maakt gebruik van satelliet navigatie technologie. Dankzij aangepaste ICT technologie is er geen enkel gevaar voor de privacy.
Professoren Bruno De Borger (UAntwerpen) en Stef Proost (KU Leuven) brachten het onderwerp ter sprake in hun publicatie 'De begroting en de zwaar gesubsidieerde mobiliteit'. Op het eerste gezicht zou je de fileproblematiek kunnen proberen oplossen door hogere accijnzen op brandstoffen, maar we weten eigenlijk al dat dat niet werkt. Je moet immers niet alleen de globale CO2 uitstoot aanpakken, je moet ook de meer lokale problemen rond het autoverkeer aanpakken: lokale luchtverontreiniging zoals roetdeeltjes en stikstofoxides, lawaai, ongevallen, saturatie van de wegen en het daarmee gepaard gaande economische tijdverlies. En met accijnzen op fossiele brandstoffen kan je eigenaars van elektrische auto's niet aanmoedigen om spitsuur-files te vermijden door de trein te nemen.
Zonder rekeningrijden komen we in een merkwaardige onrechtvaardigheid terecht. De overheid subsidieert de elektrische wagens van rijke mensen die zelf hun wagen noch hun brandstof moeten betalen. Gewone mensen zien zich genoodzaakt wagens op fossiele brandstof te kopen en kunnen voor de uitoefening van hun beroep (kleine zelfstandigen) toch aangewezen zijn op die wagen en de bijhorende brandstof. Het rekeningrijden zorgt er tenminste voor dat de elektrische wagens met een gepaste rekening ook ontmoedigd worden om files te vergroten. Een boer die op het platteland met zijn tractor rijdt, stoort niemand en kan dank zij het rekeningrijden toch een veel lagere rekening krijgen dan een flitsende Tesla op de Brusselse ring op maandagochtend.
Niemand hoeft bang te zijn. Het rekeningrijden zal de globale kosten voor de maatschappij fors verlagen en zal meer orde brengen op onze wegen. Iedereen wint. Het zal voor een rationeler en rechtvaardiger gebruik van onze wegen zorgen. Het verkeersprobleem is oplosbaar.
Afbeelding van TRANG NGUYEN via Pixabay
Geen opmerkingen:
Een reactie posten