dinsdag 18 december 2018

De Mi Tu Bewegingen


Met de komst van Ali Baba naar ons land, zal de volgende Sint niet blank of zwart zijn, maar van het Aziatische type. Na de Me Too beweging van de zwarte Sinten, hebben we dan een Mi Tu beweging van gele Sinten. Ik steek er een beetje de draak mee, maar u hebt zelf wel gemerkt hoe Me Too bewegingen als paddenstoelen uit de grond schieten. Het gaat niet alleen om slachtoffers van discriminatie, maar ook van geweld, zoals seksueel geweld tegen vrouwen en kinderen. Vanuit conservatieve hoek wordt vaak smalend gereageerd op die nieuwe bewegingen, maar eigenlijk is het een positieve evolutie. De ironie in mijn titel was dus louter bedoeld om de aandacht te trekken, niet om te smalen.

De sociale media hebben mensen zonder stem in staat gesteld om gelijkgestemden te vinden en te mobiliseren voor een ‘good cause’. Dat was vroeger niet mogelijk. Het is dus mogelijk geworden verborgen onrecht in de belangstelling te brengen en aan te klagen. Op het internet kan je groepen vormen van mensen die hetzelfde leed delen. Op die manier kan ook de slachtofferhulp beter georganiseerd worden. En de daders moeten weten dat hun onrecht nog in dit leven kan aangeklaagd worden. Het nadeel is dat mensen aan de schandpaal kunnen belanden zonder eerlijk proces. Zelfs als je onschuldig bent, kan men je met een tweet heel wat onherstelbare schade berokkenen. En we weten allemaal dat rechtbanken met andere eenheden van tijd werken dan sociale media (maanden en jaren versus seconden en minuten).

Het lijkt er wel op dat de bijbelse voorspelling uit Lukas 8: “Want niets dat verborgen is blijft geheim; alles wat verborgen is zal bekend worden en aan het licht komen.” in deze tijd bewaarheid geworden is.

Ik verwijs ook naar mijn blog: “Niet bang voor Zwarte Sint”.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten