dinsdag 29 augustus 2017

Ode aan de architectuur (1) Egypte en Jordanië


Is architectuur wetenschap, techniek of kunst? Het is waarschijnlijk de mooiste combinatie ervan. Mijn oudste dochter wil het studeren. En natuurlijk kan een blog over architectuur hier niet ontbreken. Ik heb daarbij wel een luxeprobleem: ik heb teveel beeldmateriaal. Dat komt omdat ik op alle vroegere reizen veel oude monumenten gefotografeerd heb, en onlangs heb ik de moeite gedaan mijn dia's uit de jaren 1980-1990 te digitaliseren. Mijn reis door de architectuur zal dus in etappes moeten verlopen en vandaag beginnen we met Egypte en Jordanië.


Bij Egypte denkt iedereen spontaan aan de piramides en dat zijn natuurlijk unieke bouwwerken. Maar het is het tempelcomplex van Luxor en Karnak dat het meest indruk op me heeft gemaakt. Het bouwwerk is tegelijk imposant en gesofisticeerd, een zeldzame combinatie. Het lijkt soms meer door de goden dan voor de goden gemaakt te zijn. Hoe hebben de Egyptenaren dat gedaan? Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar in het woud van zuilen speelt een spel van licht en donker. Er is ook een merkwaardige afwisseling van voorhoven en zuilengalerijen als je door dit complex loopt. Maar dat zijn slechts indicaties voor de werkelijke ervaring.


Tijdens dezelfde reis in 1988 waren we ook naar Jordanië getrokken. De onvoorstelbaar grote bouwwerken van de Nabateeërs in Petra had ik al gezien in de boeken van Kuifje. Het merkwaardige is dat dit eigenlijk geen 'constructieve' bouwwerken zijn; het zijn bouwwerken die uit de rots gehouwen zijn. Het blijft raadselachtig hoe en waarom deze unieke site tot stand is gekomen.

Ik verwijs ook naar mijn blog: "Ode aan de bouwkunde".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten