dinsdag 14 maart 2017

Train World


Naar aanleiding van mijn bezoek aan de prachtige tentoonstelling Train World, had ik de volgende bedenkingen:

1) Hoeveel durf vergde het van de ingenieurs en de ketelbouwers om die eerste locomotieven te bouwen! De mentale risico's die ingenieurs vandaag moeten nemen, zijn ook niet min, maar het lijkt me plots een peulschil vergeleken met het bouwen en in werking stellen van zo'n ijzeren gevaarte. Ik probeer me dan in te beelden dat ik verantwoordelijk zou zijn voor de goede gang van zaken bij het eerste proefdraaien van zo'n gloednieuwe stoomlocomotief.

2) Ons land was toonaangevend in dit domein. We hadden een enorme voorsprong in de bouw en de exploitatie van spoorwegen. Zwitserland leefde in de negentiende eeuw nog van de veeteelt. Nu heeft Zwitserland de beste spoorwegen van Europa en wij hebben het trieste record van de bedrijfswagens en de files. Ik ben hier een beetje negatief.

3) Gute Technik ist immer schön. Dat is zeker te zien op Train World. En dat is dan toch een positieve noot om mee te eindigen.

Ik verwijs naar mijn blogs: "Braunschweig" en "Zurich".


Geen opmerkingen:

Een reactie posten