De wagen van de toekomst is een wagen zonder bestuurder. De computer zal uw taak van bestuurder overnemen en het is slechts een kwestie van tijd voor hij dat beter kan dan u.
Nu zullen velen steigeren bij deze gedachte. We weten dat computers en programmatuur zelden onfeilbaar zijn, Kan men ons garanderen dat er geen ongevallen zullen gebeuren? Neen. Men kan wel een systeem maken dat onder normale omstandigheden heel wat veiliger is dan het verkeer waarin we ons iedere dag opnieuw wagen.
De voordelen zijn enorm:
- We vermijden de talrijke ongevallen door menselijk falen: vermoeidheid, roekeloosheid, agressie, gebrek aan ervaring, alcoholgebruik.
- We kunnen de voertuigen dichter bij elkaar laten rijden, zodat de capaciteit van de weg toeneemt. Tezamen met punt 1 betekent dat minder files, en dat is goed voor het milieu.
- We kunnen mensen zonder rijbewijs mobieler maken, We moeten ze niet langer overal heen voeren.
- We hebben eventueel tijd om iets anders te doen dan autorijden.
Het kikkerpoelsyndroom is de naam van het fenomeen dat we langzaam gegroeide wantoestanden relatief beter aanvaarden. Als je een koude kikker in een hete poel gooit, spring hij eruit. Als je een kikkerpoel langzaam aan de kook brengt, laten alle kikkers zich koken. We zijn gewoon geraakt aan de huidige wantoestand op onze wegen. Iedere dag sterven meer mensen op de weg dan door wat dan ook, maar we schijnen dit niet erg genoeg te vinden om het systeem grondig om te vormen.
Het valse gevoel van immanente rechtvaardigheid laat mensen geloven dat zij nog leven omdat ze goede bestuurders zijn. Zoals de meeste mensen vinden we dat we zelf goed rijden, en dat andere mensen gevaarlijk rijden. Daardoor lijken de anderen ook meer ongevallen te hebben en kunnen wij onszelf relatief veilig voelen in het verkeer. Dit valse gevoel van veiligheid laat ons denken dat we met de computer slechter af zijn: we worden nu afhankelijk van de softwarefouten van anderen omdat we het stuur niet langer zelf onder controle hebben. Wie zich beschermd waant door de immanente rechtvaardigheid, denkt dat hij de controle niet mag afgeven. En toch zullen de computergestuurde wagens er komen.
In de praktijk zal de evolutie geleidelijker gaan, met steeds meer waarschuwingssystemen en automatische ingrepen (bv automatisch remmen voor bepaalde obstakels). Die evolutie is nu al aan de gang.
Ik verwijs graag naar mijn Engelse blog: "Cars, ships, trains and planes connected" en naar de Nederlandstalige blogs "Braunschweig" en "Het verkeersprobleem is oplosbaar".
Foto: Yauhen_D / Shutterstock.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten