dinsdag 2 juni 2015

Satelliet gebaseerde ADS-B volgt uw vliegtuig


ADS-B (Automatic Dependent Surveillance - Broadcast) is een techniek die toelaat het luchtruim te overzien en individuele vliegtuigen te volgen. Dat is o.a. belangrijk voor de zogenaamde separatie - minimale ruimtelijke scheiding tussen vliegtuigen. Meer bekend bij het publiek is de wat oudere radar. Het verschil met radar is dat bij ADS-B het vliegtuig zelf zijn positie en snelheid gaat uitzenden via een lage-L-band signaal. Het voordeel is dat niet alleen de luchtverkeersleiders maar ook de naburige vliegtuigen dit signaal kunnen oppikken.

Om dat L-band signaal op te vangen heb je natuurlijk antennes nodig en die zijn in de buurt van luchthavens gemakkelijk te vinden. Maar wat doe je als een vliegtuig over een oceaan vliegt of over een extreem afgelegen gebied zoals een woestijn, een regenwoud of een bergketen? Als een vliegtuig vermist raakt, moeten soms duizenden vierkante kilometer onderzocht worden, vaak is het een speld in een hooiberg.

In dat geval kunnen satellieten het ADS-B signaal oppikken en doorsturen naar de thuisbasis. Op die manier kunnen vliegtuigen in principe gevolgd worden tot iedere plek op aarde - tenminste zolang het ADS-B systeem volledig operationeel blijft. .... en dat is/was niet altijd het geval bij verdwenen vliegtuigen.

Onze firma werkt mee aan satelliet gebaseerde ADS-B. Het volledige verhaal vindt u op de SES blog:

Satellite ADS-B takes off with SES Techcom Services and DLR

Ik verwijs ook naar eerdere blogs in dit verband: Satellite navigation can save your life (3) - SAR and Satellite navigation can save your life (4) - High Integrity

Geen opmerkingen:

Een reactie posten