dinsdag 16 juni 2009

De Fuuss am Frack an a Maansgréisst















"De Fuuss am Frack an a Maansgréisst" is de ondertitel van de "Renert", het Reinaartverhaal dat in 1872 in het Luxemburgs geschreven werd door Michel Rodange (vandaag verkrijgbaar bij Editions Guy Binsfeld).

Bij nederlandstaligen wekt deze titel onmiddellijk een gevoel van herkenning op. Daarom gebruikte ik deze titel ook om iets te schrijven over de Luxemburgse taal in het tijdschrift van de Orde van den Prince, een vereniging die zich inzet voor de cultuur in de lage landen, waartoe ik in dit geval ook Luxemburg reken.

Het Luxemburgs is nog onbekend en onbemind in Vlaanderen en Nederland. In mijn tekst probeer ik enkele vragen te beantwoorden in verband met deze "kleine" taal: is het Luxemburgs wel een taal? Hoe gaan Luxemburgers om met hun eigen taal en met andere talen? Wat leert het Luxemburgs ons over het Nederlands?

Zie de Prince Nieuwsbrief van mei 2009 bladzijde 11 en 12.

Over de Luxemburgse taal kan men bijkomende informatie vinden op mijn homepages:

http://homepages.internet.lu/lahaye/Luxemburgs.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten