In een vorige blog hadden we het al over de polarisering in de berichtgeving en de intellectuele plicht naar waarheid te zoeken. We krijgen dagelijks ophefmakende revelaties in de schoot geworpen die ons moeten doen twijfelen aan dingen die we voor waar aannamen zoals de klimaatverandering door menselijke activiteit, de honger in Gaza of het nut van vaccinaties. Soms gaat het regelrecht over fake news of oorlogspropaganda, soms is het gewoon een erg eenzijdige en zwak onderbouwde analyse die een verborgen economisch doel dient. De personen die ons deze berichten doorsturen hebben meestal geen voorkennis in het domein. Wat zijn dan hun drijfveren om deze ophefmakende revelaties zonder eigen commentaar door te sturen?
Ik zie twee grote
drijfveren: de profileringsdrang en de afkeer van ongemakkelijke waarheden met sociaal - economische implicaties. In deze blog heb ik het
over de profileringsdrang.
De
profileringsdrang is een hedendaagse verschijningsvorm van de hoogmoed. De
benedictijnse monnik Anselm
Grün
omschrijft in zijn boek „Die Macht des Dunklen in unserer Zeit und wie wir ihr
entgegentreten“ de profileringsdrang als één van de nieuwe kwalen van de moderne maatschappij. Als iedereen zich
gaat profileren, verdrinken we elkaar in ons eigen gebluf.
Wat is er dan zo eervol
in het verspreiden van ophefmakende revelaties? De verspreider en de schrijver
van de ophefmakende revelatie wekken bij de lezer de schijn op dat zij de
wereld nipt van de ondergang zullen redden. Het mainstream
gedachtengoed is zo sterk dat wij de waarheid niet meer kunnen zien. “Ze willen
ons kapotmaken.”
Op die manier leiden
bijna alle maatschappelijke thema's vandaag de dag tot een polarisering. Links en rechts houden elkaar verantwoordelijk voor de ondergang van het Avondland. Over die nakende ondergang bestaat blijkbaar wél een gezamenlijk onbehaaglijk gevoel. Zijn we misschien decadent geworden? Uiteindelijk leiden bijna alle twistvraagstukken tot
een 49-51% verhouding tussen beide overtuigingen.
Het verklaart de
nipte stemresultaten van belangrijke maatschappelijke bevragingen zoals Brexit,
Trump-Biden, enzoverder. De profileringsdrang wordt het gemakkelijkst bevredigd
vanuit het minderheidsstandpunt want daarmee kan je de wereld nog net redden. Heel
wat mensen ventileren hun frustraties in de sociale media. Hun grootste
frustratie blijft echter verborgen. Het is hun eigen onbeduidendheid in de
data-oceaan. Het is het feit dat niemand geïnteresseerd lijkt in hun opinie over
dit nieuw of oud maatschappelijk vraagstuk. En dat terwijl de televisie het
vraagt aan talloze mensen op het marktplein. Misschien moet dit wel veranderen.
Gematigde
nederigheid in de geest van Thomas a
Kempis is een goed voorbehoedsmiddel tegen dergelijke frustraties. En goed werk blijft het beste uithangbord voor
zelfprofilering op de lange termijn. Maar er blijft niettemin het probleem van de geringe maakbaarheid van de medemens.
Image 1 by György Károly Tóth from Pixabay : hooded crow
Image 2 by Wim Lahaye 2025 : equestrian statue of Kaiser Wilhelm I at Deutsches Eck in Koblenz
Geen opmerkingen:
Een reactie posten