In het
christendom is de dood het finale keerpunt. We krijgen al een voorproefje voor
de novembermaand. De eersten zullen de laatsten zijn en de laatsten de eersten.
De zelfverzekerden worden vernederd en de nederigen van hart zullen het
koninkrijk van God binnengaan. De christelijke gedachte is dus dubbel. Het is zeker
een waarschuwing aan de hoogmoedigen (of "zelfverzekerden", het woord arrogant komt weinig of niet voor in Bijbelvertalingen): bekeer u! Maar zullen
die wel luisteren als ze zo hoogmoedig zijn?
Anderzijds
is het een troost voor degenen die onder die hoogmoed lijden. Na de dood zal
het helemaal anders zijn. Toch kan het niet de bedoeling zijn dat de nederigen
dan triomferen over de hoogmoedigen, want dat zou niet erg nederig zijn.
Wellicht dienen de troostende woorden van Amos vooral om de nederige gemotiveerd
te houden en om de nederigheid op aarde te blijven cultiveren.
Daar zit
natuurlijk een gevaar in. Het gevaar dat de nederigen het onrecht in dit tranendal aanvaarden, en dus in dit leven niet
in opstand komen tegen de hoogmoedigen. Is het christendom de tegenpool van een
meer fanatiek zelotisme dat het onrecht -op aarde- uit de wereld zou kunnen
helpen, tenminste als de nederigen sterk genoeg zijn om met wereldlijke
middelen en met vereende krachten hun juk af te werpen? Wellicht kunnen de hoogmoedigen
de christelijke leer misbruiken om de nederigen onder de knoet te houden, ook al
is dat duidelijk niet datgene waar Christus de mensheid toe oproept.
Met Christus,
Mozes en de profeten zijn we ten minste gewaarschuwd. Memento mori. Gedenk dat
je zal sterven. Het is een boodschap aan iedereen. Wie leeft met de dood voor
ogen, is vanzelf een beetje nederiger van hart.
Ik verwijs
ook naar mijn blog over christendom en zelfverloochening.
Afbeelding: Joos van Cleve, De H. Hiëronymus in zijn studeerkamer, Stadsmuseum van Luxemburg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten