woensdag 30 december 2009

Mijn kerstessay 2009-2010: hyperactiviteit


Mijn kerstessay 2009-2010 handelt over hyperactiviteit.

In mijn vorige blog stelde ik al dat de mens over-actief is. Welnu, vele deskundigen en niet-deskundigen beweren dat stress een van de grootste gezondheidsproblemen van onze tijd is. Ik ga dat niet ontkennen want hyperactiviteit genereert stress en stress genereert hyperactiviteit.

Maar stress is subjectief en niet zo gemakkelijk te vatten. Misschien kan het maatschappelijk debat vruchtbaarder gemaakt worden door te spreken over een algemeen probleem van hyperactiviteit. Want door hyperactiviteit te bestrijden, bestrijd je niet alleen stress en bijhorende gezondheidsproblemen maar ook andere kwalen van onze tijd zoals overconsumptie, spilzucht en milieuschade, wat dankzij Kopenhagen 2009 een belangrijk thema geworden is. In deze tekst probeer ik ook het belang te schetsen voor de politieke, de sociale en de psychische vrede, voorwaar een uitstekend kerstthema.

Zie de volgende webpaginas op Willemshome:

http://homepage.internet.lu/lahaye/politiek.html
http://homepage.internet.lu/lahaye/hyperactiviteit.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten