De kritiek op politici en verantwoordelijken in deze
crisistijd is niet mals. Ze verraadt vaak een gebrek aan ervaring met de
problematiek van leiderschap in onzekere tijden. De beste stuurlui staan aan wal. De echte stuurlui moeten beslissingen nemen op
basis van onvolledige informatie. Is de onzekerheid normaal, de kritiek is dat
ook. Het volk morde tegen Mozes in de woestijn. Het volk mort tegen de regering en haar experten. Met de sociale media krijgt de
kritiek wel eens de bovenhand. Ze krijgt door een vermenig-vuldigingseffect soms
een te grote hefboom in het openbaar debat. Het
kiezerskorps is erg wisselvallig.
De Bijbel is nog altijd de grootste bestseller onder de
boeken over leiderschap. “Ik ben de goede herder, zegt de Heer. Ik ken mijn
schapen, en de mijnen kennen mij.” De goede herder verlaat desnoods zijn kudde
om het verloren gelopen schaap voor de wolf te behoeden. Hij bekommert zich
niet alleen om het collectief; hij bekommert zich ook om het individuele
schaap.
Een goed leider zijn is dus een onmogelijke opgave. Een
leider die op zoek gaat naar het individuele schaap, riskeert zijn kudde niet
meer terug te zien. Maar daar gaat het niet over. Het gaat erover dat de herder zijn schapen bemint, stuk voor stuk, en dat hij niet wegloopt voor de wolf. Maar de schapen moeten ook de herder kunnen beminnen. Dat gaat niet als ze hoogmoedig zijn. De schapen krijgen uiteindelijk de herder die ze verdienen.
De metafoor van de herder vinden we ook terug in de bekende Psalm 23, waarschijnlijk het mooiste gebed. Naar verluidt werd het 75 jaar geleden in de concentratiekampen gebeden.
De metafoor van de herder vinden we ook terug in de bekende Psalm 23, waarschijnlijk het mooiste gebed. Naar verluidt werd het 75 jaar geleden in de concentratiekampen gebeden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten