dinsdag 21 augustus 2018

Orlandus Lassus


Deze componist is bij het grote publiek misschien minder bekend, maar in zijn genre en zijn tijd was hij de beste van de wereld. Orlandus Lassus werd geboren in Bergen, leefde in Italië, Antwerpen en Munchen en schreef de allermooiste werken van Vlaamse Polyfonie.

Ik leerde hem kennen in de muzieklessen op de middelbare school, maar begon er pas echt van te genieten in een meerstemmig koor dat wel eens motetten van hem zong. "Tota pulchra es, amica mea.." (Wat ben je mooi, mijn vriendin) werd mijn favoriete stuk. Later beluisterde ik zijn werk in de CD-reeks van Ignace Bossuyt "De Vlaamse Polyfonie".

Ik vond hem terug in Munchen, de stad waar hij in 1594 overleed en waar hij nu een standbeeld heeft op de Promenadeplatz. Het standbeeld is ingepalmd door fans van Michael Jackson die hier samenkwamen bij diens overlijden in 2009. Sindsdien bleven ze hem hier gedenken met bloemen, kaarsen en foto's. Een merkwaardig samengaan van oud en nieuw.

Ik verwijs ook naar mijn blog "Thank you for the music".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten